10 elokuuta 2016

Hjärnjumppa med godis


Ni vet aakkoset godipåsen, dendär frukt-salmiak smaken, med en bokstav på varje godisbit.




När jag tar en godis från påsen, måste jag kolla bokstaven och sedan säga högt något ord som börjar på den bokstaven. Jag är helt besatt. Jag KAN inte äta en sådan godis utan att säga högt ett ord. Det går inte. Plus de andra reglerna mina hjärna byggt upp kring dehär.


Man får inte säga samma ord två gånger!

Och det finns en tidgräns - det får inte ta för länge! (ingen specifik tidsram, men fort ska de gå!)


Med dessa regler har jag levt hela mitt vuxenliv, och nu börjar min hjärna tappa det totalt. Nämligen...

Ordet man säger får inte ha en koppling till något. Inget som hänt under vardagen, inget du har på dej eller ser, inget du läst, ingen koppling till videoklipp du sett osv.

Ordet måste vara helt orelevant till den dagen du just då lever i. 

Hur otroligt vrickat är inte dethär?

Jag anser mej som en riktigt förnuftig människa och mentalt stabil. Men vet ni när jag tar dendär godisbiten från påsen, vänder den så jag ser bokstaven, så då...

Jag känner hur pulsen stiger och andningen blir snabbare och så klämmer jag ut ett ord. Jag blir liksom halft i panik... och vet ni just då, i den stunden, känner jag mej inte så hemskt normal och mentalt stabil kan jag berätt åt er :D




Imellan håller jag på att sätta handen i dendär påsen men ångrar mej då jag känner på mej att jag inte är taggad för det. Det är som en idrottsprestation liksom! och JA! En annan regel är att:

Du får inte bunkkra upp med ord! Inga färdiga ord i bakfickan, det måsta vara spontant!

Och  om man följer alla dessa regler så är det inte någon lätt grej dedär godisätandet. Jag som är så tävlingsinriktad och målmedveten kan inte fuska i dehär, fast jag skulle vara ensam - speciellt då jag är ensam. Det går inte att kringå dehär hur man än vrider och vänder på det. Jag har försökt, men jag klarar inte av det, min hjärna går inte med på att inte göra dethär.


Meeeen o. andra sidan så säger man  ju att hjärnaktivitet är tungt för kroppen, mycket krävande tankeverksamhet bränner kalorier. Jag menar då är ju aakkoset godiset som en gåva uppifrån!

Du förbränner godiset innan du ens ätit det - brilliant! Hur härligt god diet är det inte.

..och jo, jag jobbar fortfarande som PT. Ni har mina kontaktuppgifter.

-Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sana vapaa, anna mennä vaan! / Ordet är fritt, låt fara bara!